Ο ρόλος της αρχιτεκτονικής στην ιστοσελίδα
Κάθε ιστοσελίδα αποτελείται από δεδομένα ενωμένα και δομημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να εξυπηρετούν το σκοπό του δημιουργού τους. Ο τρόπος με τον οποίο αυτά τα δεδομένα προσεγγίζονται και χρησιμοποιούνται ονομάζεται αρχιτεκτονική μιας ιστοσελίδας. Το επίκεντρο της αρχιτεκτονικής αυτής είναι το περιεχόμενο απ’ όλες του τις απόψεις. Δηλαδή, ποιο είναι αυτό το περιεχόμενο, πώς είναι δομημένο, πώς μπορεί κάποιος να το προσεγγίσει και με ποιο τρόπο παρουσιάζεται στον τελικό χρήστη.
Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για τους οποίους θα πρέπει να δίνετε μεγάλη προσοχή στην αρχιτεκτονική των ιστοσελίδων που φτιάχνετε και αν δεν τους λάβετε υπόψη σας ίσως στο μέλλον να αντιμετωπίσετε πολλές δυσκολίες σε διάφορους τομείς. Αυτό που πρέπει να σημειωθεί είναι πως η αρχιτεκτονική παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτυχία μιας ιστοσελίδας.
Οι μηχανές αναζήτησης είναι μαθημένες στο να κάνουν έρευνες στο διαδίκτυο για να βρουν την πληροφορία που αναζητάνε οι χρήστες τους. Όσο πιο εύκολη είναι αυτή η έρευνα για τις μηχανές, τόσο πιο γρήγορα μπορούν να την συλλέγουν και στη συνέχεια να την αποθηκεύουν όμορφα και ταξινομημένα στις βάσεις τους, ώστε να την έχουν έτοιμη για προβολή. Μια καλή αρχιτεκτονική βοηθάει και τους χρήστες μιας ιστοσελίδας στο να βρουν την πληροφορία που τους ενδιαφέρει με ευκολία και χωρίς προβλήματα.
Για να πετύχετε τα παραπάνω για την αύξηση των επισκέψεων μιας ιστοσελίδας, θα πρέπει να προσέξετε ιδιαίτερα κάποια θέματα.
Αναλυτικά
Δομή domain καθώς και την δομή των URL σας
Υπάρχουν πολλές αντικρουόμενες θεωρίες σχετικά με την μορφή που πρέπει να έχει ένα domain name και τα URL ενός website. Μερικοί πιστεύουν πως οποιαδήποτε μορφή και να έχουν αυτά τα 2 στοιχεία, δεν αλλάζει κάτι στον τρόπο με τον οποίο οι μηχανές καταχωρούν αυτές τις σελίδες . Άλλοι πάλι θεωρούν πως όσο πιο καθαρό και μικρό είναι ένα domain και ένα URL, τόσο το καλύτερο. Το σίγουρο είναι ότι οι άνθρωποι που θα επισκεφτούν το website σας, θα το εκτιμήσουν περισσότερο.
Δομή του μενού σας
Μεγάλη σημασία σε μια επιτυχημένη αρχιτεκτονική, παίζει και ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται το σύστημα πλοήγησης στους χρήστες. Όσο πιο απλό και ξεκάθαρο είναι, τόσο πιο πολύ το εκτιμούν οι χρήστες που χρησιμοποιούν το site σας.
Δομή του περιεχομένου των σελίδων σας
Κάθε σελίδα του διαδικτυακού σας τόπου, πρέπει να είναι δομημένη σωστά, κατανοητά και χωρίς πολλές δυσκολίες. Το περιεχόμενο πρέπει να είναι τοποθετημένο σε κάθε σελίδα με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρει ευκολία ανάγνωσης στους χρήστες.
Διπλό περιεχόμενο
Είναι επίσης σημαντικό να προσπαθήσετε να μην έχετε διπλό περιεχόμενο στο website σας. Ο λόγος που το αναφέρουμε αυτό είναι γιατί οι μηχανές αναζήτησης και ιδιαίτερα το Google, δεν το υποστηρίζουν. Αποτέλεσμα αυτού είναι η διαγραφή των σελίδων με τις διπλές καταχωρήσεις από τη λίστα των αποτελεσμάτων.
Δομή εσωτερικών συνδέσμων
Οι εσωτερικοί σύνδεσμοι σε ένα website παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο. Κατευθύνουν τόσο τους χρήστες όσο και τις μηχανές στα κατάλληλα σημεία του website που θέλετε να προωθήσετε. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα σχετικά με αυτό στο άρθρο Internal Linking για καλύτερο SEO.
Σύνδεσμοι προς άλλα site
Εκτός από τους εσωτερικούς συνδέσμους, πρέπει να δώσετε μεγάλη προσοχή όταν δημιουργείτε συνδέσμους (links)προς άλλους δικτυακούς τόπους. Κάθε σύνδεσμος που δίνετε, χαρίζει στο Linked website λίγο link juice από το δικό σας και ανοίγει μια πόρτα πιθανού backlink προς το site σας.
Επιστροφή στην αρχική σελίδα
Είναι βασικό, όταν σχεδιάζετε μια ιστοσελίδα να μπορείτε να παρέχετε απλές και συνηθισμένες λύσεις πλοήγησης στους χρήστες σας. Η πιο συνηθισμένη και παράλληλα απαραίτητη λύση από αυτές, είναι να μπορούν να επιστρέφουν ανά πάσα στιγμή στην αρχική σελίδα του διαδικτυακού σας τόπου. Μην ξεχνάτε να παρέχετε έναν σύνδεσμο ειδικά για αυτή την λειτουργία. Εκτός από έναν σύνδεσμο / κουμπί, είναι σύνηθες να μπαίνει link για την αρχική σελίδα στο logo του website.
Footer
Το Web 2.0 έχει δώσει διαφορετικό νόημα στον όρο footer. Κάποτε τα footers είχαν ένα Made by και ένα Copyright και ήταν κάτι σαν ο τελευταίος τροχός της αμάξης μιας ιστοσελίδας. Τον τελευταίο καιρό έχει αποδειχτεί όμως πως οι χρήστες χρησιμοποιούν το footer, ιδιαίτερα όταν η σελίδα που διαβάζουν είναι μεγάλη σε ύψος. Οπότε, αν το footer χρησιμοποιείται, τότε αξίζει την προσοχή μας. Χρησιμοποιήστε το σαν navigation, προσθέστε εσωτερικούς συνδέσμους και βοηθήστε τους χρήστες σας προσφέροντάς τους άλλη μια λύση πλοήγησης.
Path
Η πληροφορία και η δομή της είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής ενός website όπως αναφέραμε και παραπάνω. Πολλές φορές όμως η πληροφορία είναι τόσο μεγάλη και έχει τόσο μεγάλο βάθος, που δυσκολεύει τον χρήστη και του δίνει την αίσθηση πως «χάνεται». Ένας απλός και έξυπνος τρόπος αντιμετώπισης τέτοιων θεμάτων είναι να χρησιμοποιείτε Path (διαδρομές) στις εσωτερικές σας σελίδες, βοηθώντας την αίσθηση προσανατολισμού των χρηστών σας. Π.χ. Ένα Path μπορεί να έχει την μορφή ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ > ΠΡΟΙΟΝΤΑ > ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ > ΠΡΟΙΟΝ.
ALT
Η πληροφορία που έρχεται η αρχιτεκτονική των website να οργανώσει, δεν είναι μονάχα αυτή που φαίνεται με την πρώτη ματιά. Είναι και η πληροφορία που βρίσκεται «κρυμμένη» από τον μέσο χρήστη, αλλά είναι βασική και σημαντική για χρήστες με ειδικές ικανότητες. Αναφερόμαστε στο ALT attribute το οποίο υπάρχει για να περιγράφει με λόγια μια εικόνα ή φωτογραφία. Η περιγραφή της εικόνας οφείλει να γίνεται από τον εκάστοτε Web Designer για να βοηθάει τους χρήστες με ειδικές ικανότητες να καταλαβαίνουν τι υπάρχει στη σελίδα.
Τίτλος συνδέσμων
Εκτός από το ALT attribute υπάρχει και το TITLE attribute το οποίο αποτελεί το ALT για ένα text link. Οπότε, αν θέλετε να περιγράψετε τι περιεχόμενο ακολουθεί μετά από το κλικ ενός συγκεκριμένου συνδέσμου (text link) τότε θα χρησιμοποιήσετε το TITLE attribute.
Μορφή συνδέσμων (text links)
Κάθε σύνδεσμος (text link) έχει μια μορφή. Η μορφή αυτή καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο με τον οποίο διαβάζουν οι μηχανές αναζήτησης την πληροφορία. Όσο πιο καλή είναι η μορφή ενός συνδέσμου, τόσο καλύτερα αποτελέσματα έχει η σελίδα αυτή στην οποία αναφέρεται ο σύνδεσμος στα SERPs (Search Engine Results Page).
Τίτλοι
Κάθε σελίδα έχει το δικό της θέμα. Κάθε θέμα έχει ανάγκη τον δικό του τίτλο. Ο ξεχωριστός τίτλος διαχωρίζει τις σελίδες σας και στην ουσία «καθορίζει» το περιεχόμενό της (το κάνει αναγνωρίσιμο). Η σημασία των τίτλων είναι μεγάλη καθώς βοηθάνε στην ταξινόμηση της πληροφορίας ενός website.
Περιγραφές σελίδων
Κάθε σελίδα εκτός από τον τίτλο της, έχει και την δική της περιγραφή. Το META Tag Description, αποτελεί σημαντικό πρόλογο για το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας καθώς και μια δυνατή ενίσχυση για το SEO της σελίδας. Με σωστή χρήση του META Tag Description και των τίτλων, μπορείτε να βοηθήσετε ιδιαίτερα το SEO της σελίδας σας.
Γενικότερα στην αρχιτεκτονική ενός website αυτό που πρέπει να έχετε σαν βασική ιδέα είναι πως η πληροφορία σας πρέπει να είναι δομημένη, ταξινομημένη, εύκολα προσβάσιμη και κατανοητή. Ακολουθώντας τα παραπάνω έχετε μια καλή συνταγή για ένα πετυχημένο website.